כאבים ממקור רגשי - הדרך לריפוי כאב כרוני

האם אתם נוטים לסבול מכאבים כרוניים כמו כאבי גב, צוואר, כתפיים, שרירים, מפרקים, מיגרנות, עייפות כרונית ופיברומיאלגיה?

לאחר שנעשו כל הבדיקות ונשללו סיבות רפואיות אחרות שמסבירות את הכאב אתם בוודאי שואלים את עצמכם אז מה גורם לכאב? למה אני ממשיך לסבול?

התפיסה הרווחת לגבי כאב הינה שנוצר נזק לרקמה או לאיבר, והוא נגרם ממספר סיבות כגון פגיעה בשלד-שריר, בעיה מבנית, גנטיקה ועוד. אם אדם סובל מכאבי גב ההנחה הרווחת היא שיש בעיה בגב. אך מה קורה במצבים רפואיים כגון פריצת דיסק למשל? זמן החלמה של פריצת דיסק הינו בין שבועיים עד שישה שבועות לכל היותר. ושבר בעצם הירך תזדקק בממוצע לשישה שבועות על מנת להשתקם. אם כך מדוע הכאב ממשיך מעבר לזמן ההחלמה? וכיצד ייתכן שיש אנשים עם פריצת דיסק שלא חשים כל כאב ואחרים שחשים כאבים עזים?

 

ד"ר סארנו רופא וחוקר אמריקאי גילה כי לרבים ממטופליו היה רקע של בעיות גוף-נפש ידועות. הוא שאל את עצמו האם ייתכן שגם הכאב הכרוני נובע מקשרי גוף-נפש אלה. לאחר תצפיות קליניות הוא הגיע לתובנה שהכאב נוצר על ידי המוח כחלק ממנגנון הגנה פסיכולוגי ובמקום לשלוח את מטופליו לטיפולים שמיועדים לתיקון בעיה במבנה הגוף הוא החל ללמד אותם על אודות קשרי גופנפש ולהקנות להם כלים פשוטים יותר לעיבוד רגשי שיוכלו לתרגל בעצמם ביומיום. אסטרטגיה זו הוכיחה את עצמה בצורה מופלאה והביאה לריפוי מלא בקרב מטופלים רבים.

 

כיום, מחקרים שנעשו בעשורים האחרונים למעשה מאששים את אותה תובנה ומראים כי קיים קשר ישיר בין הכאב הכרוני והרגשות החבויים שלנו. הכאב נוצר אצלנו במוח ומושפע מהרגשות שלנו, האמונות, המחשבות, והפרשנות שאנחנו נותנים ויש לנו את היכולת להשפיע על מסלול הכאב!

כיצד מנגנון הכאב עובד?

בגוף שלנו ישנים חיישנים שקולטים מידע (חום, קור, מכה או כל גירוי אחר) ומעבירים  אותו דרך מערכת העצבים, במעלה חוט השדרה אל המוח. המוח מעבד את המידע ומחליט איזו פקודה לתת, פקודת כאב או פקודת רגיעה.

כאשר מצטברים בנו רגשות מודחקים ולא מודעים שמאיימים לעבור את הסף מהלא מודע למודע, המוח מזהה את זה כאיום ומייצר הסחת דעת דרך יצירת כאב. זהו למעשה חלק ממנגנון הגנה שלו. בתהליך הזה נוצר כיווץ של כלי הדם, אשר מפחית את אספקת החמצן לרקמות וכשיש פחות חמצן ברקמות יש כאב.

מספר עקרונות שחשוב להבין והינם חיוניים לתהליך הריפוי:

  • מדובר בכאב שאינו מסוכן- הכאב הוא אמיתי אך לא מדובר בנזק לרקמות!
  • מנגנון יצירת הכאב הינו זמני- המוח מייצר כאבים כאשר הוא מרגיש איום או סכנה. כאשר האיום או הסכנה חולפים, אין צורך בהגנה והכאב חולף.
  • זהו מנגנון הפיך! – מכיוון שהכאב אינו כרוך בנזק לרקמה והינו הפיך לחלוטין, כמו שהמוח מחליט לכווץ את כלי הדם ולגרום לירידה ברמת החמצן שמגיעה לרקמות=יצירת כאב, המוח גם יכול לתת את הפקודה ההפוכה ולהרחיב אותם בחזרה=שחרור כאב.
  • יש לנו את הכוח להשפיע על מסלול הכאב דרך שינוי מחשבתי, שינוי רגשי ושינוי התנהגותי.

איך אפשר להשפיע על מנגנון הכאב?

  1. להבין כיצד מנגנון הכאב עובד ולהפנים שמנגנון יצירת כאב הינו הפיך ובר שליטה.
  2. להכיר בכך שמקור הסימפטומים הינו רגשי.
  3. לזהות את המחשבות, ההתניות, הפחדים והאמונות המגבילות שיש לנו לגבי כאב כגון "כשאני יושבת יש כאב וכשאני שוכבת אין כאב", "יש לי גב חלש, זה גנטי אצלנו במשפחה", "אם אעשה פחות יכאב לי פחות", "כשאני נחשפת לאור חזק או כשאני נמצאת בשמש אני חוטפת מיגרנה" "אין מה לעשות, צריך ללמוד לחיות עם הכאב…", ועוד.
  4. לזהות ולעבד את הרגשות הקשים שחבויים בתוכנו.
  5. להתחבר למשאבים הפנימיים שקיימים בנו, להגביר תחושת מסוגלות, ביטחון עצמי והעצמה.
  6. לחזור לפעילות ותפקוד יומיומי בצורה מדורגת.
  7. לחבור למעגלי תמיכה והעצמה.

קריאה מומלצת להרחבה והעמקה:

  • "הכוח לרפא את הכאב" – ד"ר ניר ברוש, פוקוס 2019
  • "ריפוי הכאב הכרוני" – ד"ר ג'ון סארנו, פוקוס 2011